Film Kroćenje na festivalu Sedam veličanstvenih

17. Festival evropskog dugometražnog dokumentarnog filma Sedam veličanstvenih biće održan od 2. do 6. oktobra u Kombank dvorani u Beogradu.

Na ovoj manifestaciji, tradicionalno, biće prikazana vrhunska ostvarenja iz domena dokumentarnog filma.

Green Art Inkubator svojim pratiocima posebnu pažnju skreće na projekciju filma Kroćenje koja će biti održana u ponedeljak, 4. oktobra u 18h u Kombank dvorani. Ova gruzijsko-švajcarsko-nemačka koprodukcija posebno je obeležila festivale u Sandensu i Berlinu kao poetski krik za spas prirode i planete.

I ove godine prirodu, planetu i sve nas zadesile su brojne tragedije. One i dalje traju i prete da unište ne samo našu civilizaciju, čoveka kao vrstu, već i sav život na Zemlji. Požari nesagledivih razmera i posledica harali su Grčkom uništavajući pred sobom sve što živi. Na severu ostrva Evija uništeno je na hiljade hektara devičanskih šuma. Takođe, sagoreo je drevni maslinjak u mestu Rovies, a u njemu 2500 godina stara maslina po imenu Nimfa, još uvek plodonosna. Nju je još u antičko doba opisao geograf i filozof Strabon. Bila je među nastarijim drvetima na svetu. „Ovo 2500 godina staro maslinovo drvo videlo je uspon, propadanje i pad civilizacija. Ovu nije moglo da preživi. Ali je možda krajičkom oka moglo da vidi njeno rastakanje.“ Ovu specijalnu projekciju posvećujemo maslini Nimfi s najdubljom tugom.

Sniman u ruralnim prostorima Gruzije, ovaj film je uzburkani amalgam surove realnosti i nadrealnih prizora, snolikih slika koje u sebi nose najdublje predstave simbolike kolektivno nesvesnog. Film je neverovatna saga o životu drveća koje mnogi niti uvažavaju niti vide kao živa stvorenja. Ovo je saga o kroćenju same suštine prirode, o zapanjujućem poduhvatu nastalom iz bizarne potrebe ljudi od moći i novca, o poduhvatu koji nanosi intenzivnu patnju i tugu. Iskorenjivanje u osnovnom značenju te reči da bi se zadovoljila izopačena ideja preseljenja stogodišnjih stabala iz njihovog prirodnog okruženja šuma i sela u novostvoreni park, šumarak, u pripitomljenu baštu drveća, kao u zbirku leptira probodenih čiodama. Pred našim očima realnost se pretvaru u legende o ukletoj zemlji, u bajku o začaranoj šumi, u priče o skrivenom moćnom divu koji pomera svet. Zapanjujući prizori nikad viđeni u realnosti u takvom obimu već samo u intenzivnim snovima, pogađaju nas svojim prisustvom u svetu koji smo dozvolili da postoji predajući moć u ruke onima koji ništa ne razumeju o prirodi i živom svetu. Izuzetna tananost percepcije i sjajni umetnički talenat autorke poetizuju ovu priču koja ostaje u nama kao bolna oda našoj sabraći u životu i našim nemim zaštitnicima.

Autorka filma je Salome Džaši, rođena u Tbilisiju u Gruziji 1981. Studirala novinarstvo i nekoliko godina radila kao reporter. Studirala dokumentarni film na Rojal Halovej fakultetu Londonskog univerziteta (Royal Holloway, University of London). Osnovala je dve producentske kuće – Sakdoc Film i Microcosmos – koje obe proizvode filmove visoke umetničke vrednosti.

Facebook
Twitter
LinkedIn